1. ...mój silnik (diesel) nie chce zapalać na ciepło. Jak jest zimny, to zapala od razu, ale jak tylko nabierze temperatury to nie ma na to szans.
Objawy sa typowe dla utraty kompresji na tłokach/gładziach. Kiedys miałem taką sytuację w swoim W114/200D (tzn. kupiłem go w takim stanie). Objawy te są spowodowane tym, że część spalin przedostaje się do skrzyni korbowej z której są zasysane odmą do przepustnicy i kolektora ssącego. W wyniku tego silnik zasysa oprócz powietrza także znaczna ilość gorących spalin. W czasie stygnięcia silnika sadza/spaliny/syf osadza się na ściankach (czytaj miesza się z olejem) i dlatego można go zapalić tylko na zimno. Sytuację można na krótka metę poprawić stosując "odmę". Tzn. trzeba odłączyć standardowa odmę od kolektora ssącego (dochodzi do łącznika gumowego pomiędzy rurą od filtra powietrza i przepustnicą), i przedłużyć tak, aby kończyła się gdzieś niżej w okolicy skrzyni biegów (uwaga: będą z niej lecieć spaliny i kapać olej). Otwór po odmie w gumowym łączniku należy zatkać kołkiem lub szmatą, aby nie dostawało się tamtędy do silnika nieprzefiltrowane powietrze. Oczywiście taką naprawę należy traktować jako prowizoryczne ratowanie się w sytuacji awaryjnej. Wystąpienie takich objawów świadczy o skrajnym zużyciu silnika. Prawdopodobnie czeka cię wymiana tłoków i szlifowanie gładzi cylindrowych. Przy tej okazji warto wyremontować cały "dół" silnika, wszystkie elementy do których wymiany lub naprawy trzeba wyjąć silnik z auta (panewki główne, korbowodowe, szlif wału korbowego, itp.).
2. Czasem (lub w ogóle) nie działa mi wspomaganie hamulców, a dodatkowo silnik (diesel) zaczoł nierówno pracować, czasem gaśnie i coś w nim wyraźnie stuka.
W tym wypadku winę ponosi uszkodzona pompa próżniowa będąca źródłem podciśnienia
dla wspomagania hamulców. Wymiana dziurawej membrany w w/w pompie powinna rozwiązać ten
problem. Warto też wyczyścić zabrudzone olejem przewody ciśnieniowe.
Uwaga: Nie należy samochodem w tym stanie zbyt dużo jeździć. W zasadzie jedyna podróżą, jaką
powinien odbyć jest podróż do warsztatu lub na parking (o ile zamierzasz sam to naprawić).
3. ...podczas krecenia kierownicą wyczuwa się wyraźne skoki...
Typowo to zjawisko może mieć dwie przyczyny. Jadna, to zbyt luźny pasek klinowy napędzający pompę wspomagania kierownicy. Druga, to zbyt niski poziom płynu (ATF220) w zbiorniku wyrównawczym. W modelu 114/115 zbiornik ten jest zamocowany do lewej ściany komory silnika, w modelach 116 i 123 jest zintegrowany z pompa wspomagania. W układzie hydraulicznym wspomagania kierownicy panuje podczas pracy silnika bardzo wysokie ciśnienie. Nie wolno otwierać zbiornika wyrównawczego podczas pracy silnika!. Należy pamiętać, aby przy zamykaniu, pokrywę zbiornika bardzo dokładnie dokręcać. Oczywiście, jeżeli brakowało płynu, należy się także zorientować co się z nim stało, tzn. którędy wyciekł i jak temu zaradzić.
4. Czy można w warunkach domowych sprawdzić przydatność wtryskiwaczy benzyny? (K-Jetronic).
Tak, jest to w pewnym zakresie możliwe.
Uwaga: Z uwagi na siermiężność metody zaleca się jej stosowanie raczej do sprawdzania przydatnosci zurzytych wtryskiwaczy niz kontroli fabrycznie nowych. Podane wartości ciśnień odnoszą się do silnika M110.
Do sprawdzania wtryskiwaczy potrzebna jest pompka z manometrem (np. pompaka nożna do pompowania opon) i uniwersalną stożkową końcówką wykonaną z plastiku.
Dalej juz wiadomo: Montujemy koncówke w pompce, dociskamy do wtryskiwacza , pompujemy i patrzymy na manometr...
Wtryskiwacz powinen się otworzyć przy ciśnieniu od 3,0 do 4,1 BARa. Dolna wartość jest minimalna dla używanych wtryskiwaczy, górna maksimum dla nowych. Wtryskiwacz powinien sie zamykać przy mało zauważalnym spadku ciśnienia, rzędu 0,2BARa. Jeżeli wtryskiwacz otwiera się przy ciśnieniu mniejszym niż 3,0 to można go wyrzucić. Podobnie, jeżeli się otwiera czasem lub zawsze przy wyższym ciśnieniu (5, 6 BARa i więcej) - znak że się zacina.
Drugim krokiem, jest sprawdzenie co i jak jest rozpylane. W tym celu napełniamy przy pomocy strzykawki wtryskiwacz benzyną lub czymś co ją chociaż trochę przypomina (np. rozpuszczalnik benzynowy, a w celach eksperymentalnych nawet WD40). Podłączamy i pompujemy jak poprzednio, obserwując sposób rozpylania. Jeżeli powstaje elegancka, symetryczna "chmurka" to jest ok. Jeżeli jest nie symetryczna, tryska strumieniem, kapie itp. to wtryskiwacz jest do wyrzucenia.
Oczywiscie obydwie czynności kontrolne można wykonać w jedym kroku, a dokładnie w drugim...
Fotografie pokazujące prawidłowe i nieprawidłowe rozpylanie, oraz więcej danych tabelarycznych można znaleźć w procedurze 07.3-135, a sposób montażu i demontażu wtryskiwaczy w 07.3-215 (przepraszam, ale proszę nie pytać jak i gdzie są dostępne wspomniane procedury).
Uwagi:
1. Przy obchodzeniu się z wtryskiwaczami należy zachować skrajną sterylność! Używane naczynia, przewody,
końcówki pompki itp. powinny być bardzo dokładnie umyte przed użyciem! Podobnie, płyn używany do testowania
rozpylania paliwa powinien być przefiltrowany!
2. Metoda daje orientacyje rezultaty. Jest to spowodowane marną jakościa manometrów montowanych przy pompkach.
Nie spodziwałbym się wskazań dokładniejszych niż +-5% (a może nawet +-10%?).
3. Uwaga na rozpylaną ciecz!
3.1 Nie kierować wtryskiwacza na otwarty ogień, przedmioty rozzażone, grzejniki elektryczne itp.
3.2 Chronić oczy, drogi oddechowe i ew. ubranie! nie kierować wtryskiwaczy w kierunku osób. Nie wdychać rozpylonej cieczy.
3.3 Chronić wszystko! Rozpylona ciecz tworzy w powietrzu zawiesine (odparowywującą dopiero po paru sekundach).
Zawiesina ta chętnie osiada gdziekolwiek - na ścianach, meblach itp. Najlepiej przy testach na rozpylanie kierować
wtryskiwacz do szklanego słoika.
5. Czy półoś od modelu W123 pasuje do modelu W116?
Awaryjnie tak, aczkolwiek należy wziąść pod uwagę, że półoś od W123 jest o ok. 1cm krótsza od półosi od W116. Generuje to jakąś-tam grupę problemów przy maksymalnych wychyleniach tylnego wachacza. Innymi słowy, gdy W116 jest autem hobbistycznym, to może być OK. Jednak jeżeli auto ma służyć do codziennej eksploatacji (szczególnie na Polskich drogach) należy zaopatrzyć się w oryginalną półoś do modelu W116.