FAQ - drzwi
Zagadnienia związane z drzwiami w modleu W116
Uwaga: Niniejsza strona nie jest kompletną instrukcją demontażu i naprawy
tapicerki. Zawiera jednak wiele cennych uwag ;-) , mogących ustrzec przed
wyrządzeniem szkód przez osoby nie posiadające odpowiedniej wiedzy, a chcące
zdemontować lub naprawiać tapicerkę. Z uwagi na różnice konstrukcyjne pomiędzy
modelami W114/W115, W123 i W116, wszystkie informacje zgromadzone na tej
stronie odnoszą się tylko do modelu W116.
Uwagi o demontażu tapicerki
Demontując tapicerkę drzwi w modelu W116 należy zdawać sobie sprawę, że jest
ona zupełnie inaczej mocowana niż w modelach W114/W115 i W123. Po odkręceniu
podłokietnika i demontażu innych elementów w modelach W114/W115 i W123
tapicerkę odrywa się od drzwi do których jest przymocowana specjalnymi
spinkami. W modelu W116 nie ma żadnych spinek!. Tapicerka jest
zamocowana do drzwi za pomocą specjalnych zaczepów. Próba oderwania tapicerki
od drzwi tak jak w modelach W114/W115 i W123 może się zakończyć jej trudnymi
do naprawienia uszkodzeniami. W W116 w celu zwolnienia zaczepów tapicerkę
należy przesunąć do góry o ok. 12-15mm i dopiero potem delikatnie oderwać od
drzwi. Poniższe zdjęcie przedstawia pojedynczy zaczep trzymający tapicerkę do
drzwi:
Tapicerka po demontażu. Uwaga: Nie wszystkie elementy danego rodzaju zostały
wskazane strzałką.
A - spinki łączace część wewnętrzną i zewnętrzną tapicerki,
B - zaczepy przytrzymujące górną krawędz tapicerki do drzwi,
C - zaczepy przytrzymujące tapicerkę do drzwi.
Poniżej: Poglądowy widok na drzwi przednie bez tapicerki i folii ochronnej.
Uwagi o naprawie tapicerki
Tapicerka przednich drzwi w modelu W116 była wykonana jako tzw.
tapicerka wentylowana. Polegało to na tym, że pod zewnętrzną tkaniną
była umieszczona wykładzina z bardzo rzadkiej gumowo-plastikowej gąbki. Do
przestrzeni z tą gąbką było kierowane specjalnymi nawiewami powietrze z
układu wentylacji i ogrzewania. W zimie dawało to dodatkowe ogrzewanie
tapicerki i szyby w drzwiach.
Niestety, z czasem, po 20-30 latach, w/w gąbka jest całkowicie sparciała i
częstokroć w ogóle jej nie ma.
Zdjęcie poniżej: Tapicerka po rozmontowaniu. Brak gąbki, tkanina wyrwana i tak
brudna, że aż lepka.
Naprawa tapicerki jest dość prosta. Najpierw trzeba wyprać tkaninę, ale w taki
sposób, aby nie zamoczyć dykty do której jest od dołu dość solidnie
przymocowana. Zamoczenie dykty może spowodować jej późniejsze zwichrowanie.
Najtrudniejsze jest znalezienie odpowiedniej gąbki. Jest to w zasadzie
niemożliwe i ew. trzeba się posiłkować ASO. Oczywiście można użyć zwykłej
gąbki o grubości 1cm, dostępnej w sklepach (ok. 6zł/m2, występuje w arkuszach
po 2 m2). Zapewni to prawidłowy efekt wizualny i dotykowy, ale w
zasadzie nie będzie działac wentylacja tapicerki. Na koniec, po przycięciu i
umieszczeniu gąbki na miejscu trzeba na brzegach przykleić tkaninę do
dykty.
Zdjęcie poniżej: Klejenie tapicerki, już wypranej i z nową gąbką.
W międzyczasie należy dokładnie umyć plastikowe elementy tapicerki (część
zewnętrzna). Składając tapicerkę powinno się dorobić brakujące zaczepy (C) (o
ile jakiegoś brakuje), oraz uzupełnić brakujące lub uszkodzone spinki (A) (do
nabycia w ASO, cena ok. 0.8zł/szt).
Uwagi o ograniczniku kąta otwarcia drzwi
Jednym z mankamentów modelu W116 jest dość słaba konstrukcja ogranicznika kąta otwarcia drzwi.
W odróżnieniu od innych modeli, w W116, jest on wykonany jako odlew z lekkiego stopu, co często
jest pośrednią przyczyną jego zniszczenia. Zniszczenie następuje na skutek zluzowania śruby
przytrzymującej sprężynę (na pierwszym zdjęciu owa śruba jest widoczna po lewej stronie, na drugim po
prawej).
Śruba ta jest jednocześnie szpilką służącą do mocowania ogranicznika do blachy drzwi przy
pomocy nakrętki. Zniszczenie ogranicznika polega na pęknięciu jego korpusu,
w momencie gdy po zluzowaniu śruby niektóre jego fragmenty zaczynają przytrzymywać sprężynę
podczas pracy (czyli zamykania lub otwierania drzwi).
Przy każdej możliwej okazji - czyli zawsze gdy jest zdemontowana tapicerka - należy sprawdzić
stan techniczny ogranicznika, a dokładniej czy jest nasmarowany, oraz czy w/w śruba jest dobrze dokręcona.
Powrót
2001,2005,2007©Szymon Dowkontt. Wszelkie prawa zastrzeżone / All rights reserved.